fbpx
AC Horsens, Kristian Nielsen, Sportsdirektør, Superligaen

AC Horsens vil tilbage i superligaen: Interview med direktør Kristian Nielsen

Foto: AC Horsens
Tekst: Albert Lund Kuhlmann

AC Horsens er kendt for den karakteristiske gule farve og kaldenavnet “Den Gule Fare”. I øjeblikket ligger AC Horsens i toppen af første division, og kæmper for at komme tilbage i superligaen. Vi har snakket med AC Horsens’ direktør, Kristian Nielsen, om, hvad det kræver at stå i spidsen for en af landets største fodboldklubber.

Flere år som både ungdomsspiller og ungdomstræner i AC Horsens har farvet Kristian Nielsens blod gult, og i dag sidder han med det daglige ansvar for stort og småt i den midtjyske storklub. Kristian fortæller, at opgaverne som direktør grundlæggende består i at føre AC Horsens’ visioner og missioner ud i livet. Strategierne bliver belsuttet i bestyrrelsen, og Kristian står i spidsen og fordeler arbejdsopgaverne. Det betyder også, at stillingen som direktør er enormt bred. Derfor er det vigtigt for Kristian at kunne uddelegere opgaverne og stole på sine medarbejdere.

AC Horsens har store forventninger til den enkelte medarbejder

– Vi har en rimelig flad organisation, forstået på den måde, at mange af vores medarbejdere sidder langt hen ad vejen selv med et område, som de arbejder med. Selvfølgelig har vi en sportschef og nogle trænere, der har det overordnede ansvar, men alligevel er det en relativt flad organisation, vi har. Der hviler et stort ansvar på de enkelte medarbejdere – selvfølgelig med forventningen om, at det hele spiller ind i helheden. Man kan ikke bare selv løbe ud af en eller anden retning, det skal passe ind i organisationen. Men der er stor forventning til, at den enkelte medarbejder kan løse de opgaver, der ligger på deres bord.

2022 – forhåbentlig uden corona

Kristian Nielsen fortæller også, hvordan AC Horsens også spiller en rolle i det lokalmiljø, der udfolder sig i og omkring klubben. Det er blandt andet det, han fremhæver, når han fortæller om, hvad der gør AC Horsens til den klub, den er. Missionen står klar – den venter bare på, at omstændighederne tillader det.

– I 2022 håber jeg først og fremmest, at vi ikke skal bruge så meget tid på corona. Der er ingen tvivl om, at den der usikkerhed, det har skabt, har været frustrerende. Kan vi gennemføre et arrangement? Kan vi have spisende gæster? Må vi have tilskuere på stadion? Alt det der. Det har klart været det sværeste. Når vi så endelig fik lov til at arrangere noget, var vi jo i tvivl om folk turde dukke op. Lige nu er det også noget sjovt noget. Restriktionerne ændrer sig hele tiden, og det svært at blive ved med at ændre planer hver 14. dag. Det håber jeg rigtig meget på, at vi kan lægge bag os i 2022.

Direktør i AC Horsens, Kristian Nielsen.
Foto: AC Horsens

Lokal faktor i superligaen

– Jeg synes jo, vi har en god og stærk lokal faktor. Når jeg tænker AC Horsens, så tænker jeg en klub, der giver muligheder. Ikke kun i forhold til spillere, jeg tænker også i forhold til at forbedre sig og avancere og komme videre med den drøm, man har. Sådan er der sikkert også mange andre klubber der er, men det er sådan, jeg kigger på AC Horsens og er stolt af, hvad vi har.  

Samtidig med at klubben er lokalt forankret, og har visioner om at lade folk udleve deres potentiale og drømme, så har AC Horsens også en helt klar målsætning; De vil tilbage i superligaen, og klubben skal blive ved med at vokse.

– Vi har en klar ambition om, at vi skal tilbage i superligaen. Men vi skal også arbejde på at få flere mennesker på stadion, få nogle flere sponsorer, udvikle vores akademi og vores unge spillere.

Der er brug for mange hænder i få timer

Udover de store ambitioner, så kræver den daglige drift af klubben også et stort mandskab. Det kræver både hårdt arbejde og stort overblik. 

– Vi har ofte brug for mange hænder i få timer. Det drejer sig selvfølgelig særligt om, når vi afvikler kampe og arrangementer. Det vi gør, det er, at vi allierer os med vores samarbejdspartnere, som er en række klubber og idrætsforeninger. Så betaler vi dem for en eller anden opgave. Det kan være at stå ved indgangen, arbejde i boder eller noget i den dur. Så kan de tjene penge til deres klub, og så overlader vi ansvaret om at finde de rigtige hænder til de rigtige opgaver til samarbejdspartnerne. Vi har også selv nogen, som gør en indsats for os – dem vil vi ikke være foruden. Vi har også en del timelønnede i forbindelse med for eksempel hjemmekampene. Og jeg vil også sige, at udviklingen går mere og mere i den retning. Frivilligheden bliver sværere og sværere, hvilket selvfølgelig er påvirket af den kvalitet, der er nødvendig for at det hele kan køre.

Læs også vores interview med formand i Odder IGF Fodbold, Mick Kjær, hvor frivillighed spiller en anden rolle.

Et godt råd fra direktøren

– Først og fremmest: Masser af gå-på-mod! Og så skal man være klar til både at lytte og lære. Det kan godt være, man kommer med en masse god viden og ballast, men der er helt sikkert en masse gode ting, der er værd at lære. Særligt hvis man kommer direkte fra studiet, og skal træde ind i sportsbranchen. Det må være mit bedste råd.

Gør dig klogere på sportsbranchen gennem vores forløb, Innovative Sport Management