Sparta, Sparta AM, Cecilie Lusty, Job I sportsbranchen

Cecilie Lusty: “Jeg elsker at se mine idéer blive ført ud i livet og at vide at jeg selv har været en kæmpe del af det, fra idé og projektledelse, til eksekvering.”

Foto: PR 

Tekst: Sofie Segall

Sparta er Danmarks største non-profit løbsarrangør og med den titel, følger en del ansvar. Med events som CPH Marathon, DHL Stafetten kbh, CPH Half, gør Sparta sig bemærket i sportsindustrien. Events af den størrelse, kræver en del arbejde at få stablet på benene og en af personerne der er med til at løfte dette, er Cecilie Lusty. Til dagligt sidder Cecilie og holder styr på Spartas branding og sponsorater. Vi har taget en snak med hende om, hvordan hun landede det job. 

Hvad har for dig været altafgørende ift. at bryde igennem i sportsbranchen?

Gåpåmod og at turde at tage nogle chancer. Det er ikke altid at et job indenfor sportsbranchen bliver opslået på Jobindex, så brug dit netværk, og så må man prøve at ansøge uopfordret. Derudover har både min baggrund og min tidligere erfaring indenfor marketing og events både store og små været altafgørende. Nogle gange lander man ikke nødvendigvis ens første job direkte i sportsbranchen, men så kan man få erfaring i den ønskede stilling gennem andre virksomheder. Det handler om at få en masse erfaring så tæt på branchen som muligt, eksempelvis har jeg også været fitnessinstruktør i en periode. Så for mig, skal man være klar til at tage ansvar og man skal turde gøre hvad man synes er rigtigt og sige den mening man har, da branchen hele tiden udvikler sig og man har brug for input hele tiden. Sørg også for at komme ud og se nogle events fx vores løb hos Sparta, så man ved hvordan det foregår. Generelt set er det en god idé at holde sig opdateret på hvad der sker i sportsbranchen af forskellige events, så det kræver både interesse og kompetencer at lande et job.

Hvad er din rolle hos Sparta som Brand og Sponsorship Manager?

Jeg har til daglig ansvaret for sponsorer til blandt andet CPH Half, CPH Marathon, DHL Stafetten Kbh og Sparta. Det er en bred stilling, hvor der arbejdes med udvikling og med at sikre at brandet fremstår som vi ønsker i de forskellige touchpoints, marketingkampagner og strategier. Hvis nogle har løbet CPH Half, så var det mig der sammen med Zalando stod for Zalando Recovery zonen, når man kom i mål. Det var en aktivering i samarbejde med en sponsor, som skabte værdi for løberne, eventet, oplevelsen og sponsoratet. Det er vigtigt for mig at der ses et værdimatch mellem sponsorer og eventet, så man kan udvikle samarbejdet sammen. 

Jeg sidder tit med tanken ”hvordan skaber dette værdi” og ”hvordan kan vi gøre oplevelsen bedre for vores løbere”, og så prøver vi i Sparta at idégenere på tiltag der fremmer netop det. 

Jeg arbejder ikke kun med sponsorer, men også partnerskaber hvor vi eksempelvis arbejder på at involvere byen noget mere. Her er det vigtigt at kende sin målgruppe, så man ved hvad de ønsker og hvilke værdier der er vigtige for dem.  

Jeg synes det er så fedt at arbejde med så store events og se alt det man har arbejdet på i fx 9 måneder bliver til noget og samtidig står jeg altid på dagen og får nye idéer til næste år, eller forbedringer, for man kan altid udvikle sig. Jeg giver mig altid tid til at kigge på løberne når de sendes afsted og når mængden krydser målstregen, der er noget magisk over at se den glade, stolte følelse af, ”jeg gjorde det!”

Hvad er det vigtigste at kunne i arbejdet som Brand og Sponsorship Manager hos Sparta?

At kunne skabe relationer er en vigtig egenskab, men også projektledelse og at have en kreativ tilgang er vigtigt. Selvom denne kombination ikke altid er den mest ”normale”, så arbejder jeg hele vejen rundt, fra kreativ idé til afvikling af idéen og alt imellem. Jeg elsker at se mine idéer blive ført ud i livet og at vide at jeg selv har været en kæmpe del af det, fra idé og projektledelse, til eksekvering. Når man arbejder med events, så har man en deadline og det er når startskuddet går, og derfor er struktur også vigtigt, for der er altid noget uforudset i sidste øjeblik som man ikke har tænkt over. I fremtiden står jeg overfor mange spændende projekter, det gør vi hvert år, blandt andet skal vi fejre at DHL Stafetten har 40 års jubilæum i 2021 og vi skal igen i 2021 afvikle et udsolgt CPH Half og jagte verdensrekorden. Derudover er Sparta en del af Tour De France i 2022, som jeg ser frem til at være en del af. 

Har du nogle gode råd til andre som ønsker at bryde igennem i branchen?

Et rigtigt klichéråd, vær dig selv, for personlighed er en vigtig egenskab. Vis at du vil det og er klar til at tage ansvar, nogle gange også selvom det er udenfor dit interesseområde. 

Drømmer du også om at arbejde som brand manager? Eller har mod på at smage på andre dele af sportsbranchen? Så er et forløb på Innovative Sport Management måske noget for dig

// Udgivet d. 23/2/2021