Andreas Brendes, Job i sportsbranchen, Sport Management, Innovative Sport Management

Q&A med tidligere kursist, Andreas Brendes

Foto: Charlotte Tullberg

Andreas Brendes har tidligere taget et forløb på Innovative Sport Management. I dag arbejder han som event crew hos Brøndby IF, hvor han blandt andet beskæftiger sig med klargøring og afvikling af events. I Q&A’en fortæller han om hvordan mulighederne åbnede sig for ham.

Hvad finder du interessant ved sportsbranchen? 

Jeg har altid interesseret mig meget for sportsbranchen. Den (vinder) mentalitet som der er i sportsvirksomheder, er virkelig noget som tiltaler mig. Der er bare en anden mentalitet i sportsvirksomheder og hver medarbejder i sportsbranchen har en kæmpe passion for det de laver. Det er ikke et arbejde for mange, men en passion. Dette skaber et helt specielt sammenhold som kun denne branche har. Det med at troen og håbet altid lever og at visionerne er store, er specielt noget som jeg beundrer sportsbranchen for. Usikkerheden i branchen er også noget jeg synes er specielt interessant, da alt kan vende på få minutter fra succes til fiasko. 

Hvornår tog du et forløb på Innovative Sport Management?

Jeg tog mit forløb på innovative Sport Management i foråret 2018 i Roskilde. Jeg valgte Innovative Sport Management for at få nogle kontakter og muligheder inden for sportsbranchen, så jeg kunne fremme mine karrieremuligheder.

I hvilke sammenhænge har du kunnet bruge forløbet efterfølgende? 

Jeg lærte en masse om sportsbranchen og fik et rigtig godt indblik i hvor meget der faktisk ligger bag. Jeg brugte meget af det jeg lærte på mit daværende studie. Jeg læste på det tidspunkt en bachelor HA – Sport og Event management. Ydermere fik jeg, som håbet, nogle kontakter, som klart fremmede mine karrieremuligheder inden for branchen. Efter et endt kursus kontaktede jeg Brøndby IFs projektmanager, da hans hverdag og person interesserede mig meget. Projektmanageren og jeg havde en god kemi og det resulterede i at jeg i dag arbejder som event medarbejder ude på Brøndby stadion. Her bruger jeg tit de værktøjer og viden som jeg har fået gennem Innovative Sport Management kurset. Det er lige fra situationer hvor det uventede sker og der skal tages en hurtig beslutning, til planlægning/klargøring af events. Efter forløbet på Innovative Sport Management er jeg som person blevet bedre til, at forudse uventede situationer og har allerede planlagt mig ud af disse. 

Hvad er din rolle hos Event crew hos Brøndby IF?

Min rolle som Event crew hos Brøndby IF kan være meget forskellig i forhold til om det er kampdag eller et andet arrangement. På kampdage hjælper jeg til med driften af Fanzonen. Her har jeg blandt mange opgaver ansvaret for teknik, klargøring til event og afvikling af event i forbindelse med kampene. Det forgår i tæt kontakt med både vores eventmanager Christian Tidemann og vores SLO’er (Fankodinator). Derudover hjælper jeg til med lignende opgaver til andre arrangementer på Brøndby stadion og i vores lounger. Her er min rolle typisk afviklingen/klargøring af selve arrangementet. Det er min opgave at have overblikket og søge for at arrangementet forløber som det er aftalt. Der opstår ofte uforudsete ting og det er derfor min rolle, at finde den rigtig løsning sammen med kunden. Disse arrangementer kan typisk være julefrokoster, konfirmationer, konferencer osv. 

Har du gang i nogle projekter, som du synes er særligt spændende fortiden?

Lige nu er sportsbranchen ret presset på grund af Corona. Men jeg har en stor drøm om, at jeg en dag får muligheden for at arbejde fuldtid i denne branche. Derfor holder jeg øjne og øre åbne til at den rigtige mulighed byder sig.

Udgivet d. 28/7/2020.