Sports innovationsdag: 3 tendenser vi kommer til at se i fremtiden

Mandag d. 9. oktober 2017 var Idrættens Analyseinstitut (IDAN) værter, for den første temadag om sport og innovation. Arrangementet blev afholdt hos GAME i København og 500 branchefolk dukkede op, for at blive klogere på sportsbranchens fremtid. Her er 3 trends, vi især bed mærke i:

Teknologi er innovationens buzzword

Dagens helt store tema, var udviklingen inden for teknologien, som kan bidrage til at skabe nye muligheder for sportsbranchen. Her var der især et fokus på gadgets og apps, som skal optimere dine præsentationer som atlet, eller gøre det nemmere for dig at komme i gang med en sundere livsstil. For at nå nye målgrupper, er det essentielt at tænke i innovative løsninger og teknologiens muligheder, gør det muligt at gå nye veje. Chris Scott, Head of Corporate Communications hos London Sport, mener netop at teknologien kan bruges som innovativt redskab til at nå personer, der ikke er sportsinteresseret, da apps og andre gadgets er nemme at implementere i hverdagen. Dagen bød også på præsentationer af spændende nye teknologiske udviklinger, som danske SHFT, der skaber fremtidens løbere med deres virtuelle løbecoach, som kan forudse skader og hjælpe dig til en bedre løbepræstation. Den finske virksomhed N3XT, fortalte om, teknologiens indflydelse på sportsbranchen, og præsenterede den første sportsteknologiske konkurrence for de nordiske lande: SportsTech World Cup – Nordic Edition.

Mellemmanden er død

Trods den hurtige udvikling af nye apps og digitale løsninger, betyder det også at der kommer flere led mellem forbrugeren og produktet. Ifølge Instituttet for Fremtidsforskning, vil en af fremtidens store megatrends være, at der arbejdes mere ‘direct-to-consumer’, hvor afstanden mellem udbyder og forbruger mindske. Det vil sige at mellemmanden fjernes og forbrugeren kommer i direkte kontakt med udbyderen. Associated Partner Bugge Holm Hansen, fortalte om sports business trends med fokus på løbebranchen, som er boomet inden for de seneste år. Den nye megatrends, betyder således at brands som Adidas og Nike i fremtiden, vil skippe løbebutikken, og i stedet selv udbyde 3D scan og sælge løbesko direkte til kunden. Om megatrenden viser sig at blive en realitet, må tiden vise.

Fokus på processen

For Christian Birk, CEO & Co-Founder af Roster Athletics, er tendensen også at, innovation skal bruges til at sætte mere fokus på de bagomliggende mekanismer, som er med til at udgøre produktet: Hvordan man nemt kommer rundt på stadion, hvilke materialer skal der bruges til at udvikle udstyret, så det passer bedst til atleten etc. Der kan også ligge en stor fordel i at bruge tid på disse processer, som gør det lettere for forbrugeren at bruge produktet. Det er ikke selve fodboldkampen, der er i fokus men alt det udenom. Det handler altså om at skabe produkter, der ikke kun er effektive til forbrugeren, men som også får organisationen til at være mere effektiv. Netop dette fokus, arbejder virksomheden Fitmanager med. De har udviklet et innovativt online software system for virksomheder inden for sport og sundhed, som kan hjælpe med de administrative opgaver forbundet med en sportsvirksomhed, såsom medlemsregistrering, online betaling, kommunikation etc. Her kan man sige at teknologien er med til at gøre processen mere effektiv og dermed skabe mere tid, som kan gå til forbrugeren.

Danmark er et lille land, og skal der ske udvikling, er det værd at se ud over landets grænser. Innovationen opstår i mødet med nye markeder, hvor man som organisation eller brand skal tilpasse sig og dermed sker der udvikling. Fremtiden kommer derfor helt sandsynligvis også til at byde på mere samarbejde mellem landene. Det bliver spændende at se hvilke vej udviklingen går, og det var i hvertfald meget interessant at se udfaldet af en temadag, hvor aktører fra idræt, erhvervsliv, offentlige forvaltninger, forskning og uddannelse mødtes på tværs af sportsgrene og interesser, med formålet om at sikre udvikling for den danske sportsbranche.

Du kan læse mere om alle præsentationerne og de repræsenteret virksomheder, på Sports Innovation Day.

Skrevet af Tine Ewé Jensen

Vil du være med til at skabe udvikling i sportsbranchen? Bliv klædt på til branchen med Innovative Sport Management.