fbpx

Q&A MED SEBASTIAN STRØM KARSTENSEN: “DA DET STOD KLART FOR MIG, AT JEG IKKE SKULLE VÆRE PROFESSIONEL FODBOLDSPILLER, STARTEDE DE FØRSTE TANKER OMKRING EN KARRIERE INDENFOR SPORTENS VERDEN.”

Ifølge Sebastian Strøm Karstensen kan vejen ind i sportsbranchen være udfordrende, fordi konkurrencefeltet er så stort. “Det gælder om at tage arbejdshandskerne på, og skille sig ud fra mængden på den ene eller anden måde. Man skal nok ikke have alt for fine fornemmelser i starten, men derimod være villig til at starte fra bunden.”Vi har mødt Sebastian Strøm Karstensen og taget en snak om vejen ind i sportsbranchen, VM og hans oplevelser i udlandet.

Fra barnsben fyldte sporten allerede en stor del af hans hverdag og det var især fodbolden, som var interessant. Sebastian fandt dog hurtigt ud af at det ikke var på banen at han skulle lægge sine kræfter, men at fodbolden trak ham i en anden retning.

Sebastian Strøm Karstensen

Født i 1992. Ansvarlig for Product Management hos Unisport samt underviser på Innovative Sport Management. Udlært i Sport Management fra Cph-business og tog derefter en Master of Science i Sport Business Management ved Sheffield Hallam University i 2016-2017, hvilket bød på en sideløbende ansættelse hos Massive Soccer i Miami.

Til dagligt arbejder Sebastian hos Unisport, hvor han har ansvaret for Product Management og sidder med indkøb af football footwear af speciality brands som bl.a. tæller New Balance, Mizuno og Umbro. Derudover sidder Sebastian også med kommunikationsstrategier i forbindelse med lanceringer af diverse sportsudstyr og tøj. Sebastians erfaringer indenfor sportens verden rækker vidt både nationalt, men også internationalt.

Læs hele vores Q&A med Sebastian her:

Hvordan har din vej ind i branchen set ud?

Den har i virkeligheden ikke været snorlige, på trods af jeg i en relativ ung alder vidste, at jeg ville arbejde med sport på den ene eller anden måde. Da jeg i sin tid søgte ind på uddannelsen Sport Management hos Cph-business, fik jeg i første omgang et afslag. Det var selvfølgelig ikke noget jeg ville tage for gode varer, så jeg kimede dem ned og skrev mail efter mail til optagelseskontoret, for at gøre dem opmærksomme på deres fejl. Til sidst endte det da også med, at jeg blev optaget på uddannelsen. Sideløbende med studierne arbejde jeg som Assistant Event Manager hos virksomheden Solution Group, hvor jeg for alvor fik smag for event-aspektet. Vi forberedte og eksekverede utallige events for bl.a. Red Bull, og jeg fik i den grad noget hands-on erfaring.

I forbindelse med studiets sidste semester, fik jeg en praktikplads hos Brøndby IF, hvilket var en kæmpe drengedrøm som gik i opfyldelse, i og med at jeg har haft sæsonkort i 15 år. Her blev jeg efterfølgende tilbudt en deltidsansættelse, som Visual Match Day Coordinator, hvor jeg fik værdifuld indsigt i sponsorships og de forskellige værktøjer indenfor marketing.

Efter at have færdiggjort professionsbacheloren ønskede jeg at bygge yderligere på, hvilket udmøntede sig i en Master of Science i Sport Business Management ved Sheffield Hallam University. Som en del af studiet fik jeg præsenteret muligheden for at komme til Massive Soccer ved Miami, USA. Her var jeg med til at udvikle virksomhedens marketingstrategi og producere indhold til diverse kanaler og ikke mindst åbne dens webshop, hvor jeg for første gang stiftede bekendtskab med Product Management.

Til andre som måtte stå i samme situation, kan jeg kun anbefale at inkorporere udlandet i sine studier. Det behøver ikke nødvendigvis være en komplet uddannelse, men kan også være et semester eller praktikophold. Det er uden tvivl noget som de fleste virksomheder vægter højt, og i en så dynamisk branche som sportens verden er, er det et stort plus at have en udvidet horisont samt en bred palette af værktøjer med i baggagen.

Hvilke udfordringer ser du for sportsbranchen i dag?

Det kommer lidt an på hvilken vinkel man vil angribe det fra, men hvis man er på udkig efter at blive en del af branchen, kan jeg godt forstå hvis man til tider finder det vanskeligt.

Det gælder om at tage arbejdshandskerne på, og skille sig ud fra mængden på den ene eller anden måde. Man skal nok ikke have alt for fine fornemmelser i starten, men derimod være villig til at starte fra bunden. 

Man konkurrerer ikke kun med dem som decideret har studeret Sport Management, men derimod mod et kæmpe felt af ansøgere, da langt de fleste har et eller andet forhold til sport, og i særdeleshed fodbold.

Kan du fortælle om din største succeshistorie inden for dit arbejde? 

Jeg har allerede haft flere super fede oplevelser i Unisport, både kollektive såvel som personlige sejre, men afviklingen af VM var virkelig et højdepunkt og én stor fodboldfest.

Ligeledes var min første Black Friday også mindeværdig, da man løber virkelig stærkt i ugerne op til. Derudover var åbningen og besøget af vores Flagship Store i Paris en stor milepæl for os.

Hvilke gode råd har du til andre, der drømmer om at arbejde i sportsbranchen?

Det er bare med at komme ud over stepperne, og få netværket med en masse mennesker i branchen, og så selvfølgelig holde øje med Unisport.dk/job da vi altid er på jagt efter dygtige kandidater.Sebastian har i en ung alder fået succes i sportens verden. Drømmer du også om at arbejde med management indenfor sport? At skabe dig et solidt netværk? Eller bare at få en fod indenfor i branchen? Så kan du sende en ansøgning til kursusforløbet Innovative Sport Mangement her.