fbpx

MARCUS CLAUSAGER, MARKETING MANAGER FOR NORDIC RACE: “JEG HAR ALTID VALGT DET, SOM JEG SYNES VAR SPÆNDENDE, OG TROET PÅ, AT DET KUNNE LADE SIG GØRE.”

Foto: Jonas Beyer // Nordic Race Refshaleøen 2018

Vi har lavet et profil-interview med en af sportsbranchens unge ildsjæle. Mød Marcus Clausager, Marketing Manager hos Nordic Race og tidligere ansat hos IRONMAN, som fortæller lidt om sin vej ind i Marketing- og Social Media-delen af sportens verden. 

Marcus Clausager, tidligere Athlete Services & Social Media Coordinator hos IRONMAN, nu Marketing Manager for Nordic Race. Foto: Jesper Grønnemark

Marcus Clausager er 25 år gammel og bosat i København. Han har været ansat som Athlete Services & Social Media Coordinator hos IRONMAN, men er for nyligt skiftet til Nordic Race, hvor han skal være Marketing Manager. Som så mange andre brænder han for stort set alt, der har med sport at gøre. Som 19-årig var han på seniorlandsholdet inden for amerikansk fodbold i Danmark, han har gennemført et maraton i København og en ironman i Barcelona. Og så er han typen, der har cyklet fra Århus til København i ét stræk – bare fordi hans ven sagde, at han ikke kunne klare det. Desuden er han pt. tilmeldt langsrendsløbet Vasa-løbet uden nogensinde at have stået på langrend – men det kan han vel lære.

Vi har stillet ham nogle spørgsmål, fordi han er en spændende og fremadstormende sportsbrancheprofil. Det skyldes blandt andet, at han blev valgt til jobbet hos Nordic Race som én ud af ca. 100 ansøgere – hvor syv af disse var til samtale, og kun to gik videre til en afgørende samtale nummer to.

Herunder fortæller han om resultaterne ved sit hårde arbejde og om at dyrke sin passion på trods af manglende erfaring. Han giver desuden et par gode råd med på vejen.

Læs med og find inspiration til, hvordan du skal angribe din fremtid i sportsbranchen.

Athlete Services & Social Media Coordinator

Da jeg søndag formiddag interviewede Marcus hen over morgenmaden, som han ganske fornemt havde inviteret mig på, var det kun halvandet døgn siden, at han havde afsluttet sin sidste arbejdsdag hos IRONMAN – og under 24 timer siden, at hans første arbejdsdag for Nordic Race startede. I løbet af en nat skulle han affinde sig med, at en god tid hos én sportsevent-virksomhed var slut. For ved morgengry stod den på marketing-relaterede arbejdsopgaver hos den næste virksomhed, når OCR-eventet (Obstacle Course Racing) Nordic Race Refshaleøen 2018 skulle afholdes.

Hos IRONMAN var Marcus ansat med titlen Athlete Services & Social Media Coordinator. Dette var en todelt tjans, som blandt andet indebar “kundeservice-alike” opgaver i form af problemløsende kommunikation med atleterne:

“Det kan være alt fra glemt password, og at de ikke ved, hvad for en våddragt, de skal svømme med, til at de ikke ved, hvordan man skifter et dæk. Altså, det kan være ALT.” 

Men Marcus fik også lov til at beskæftige sig med IRONMANs hjemmeside og nyhedsbreve i Social Media-delen, hvilket var det, han ønskede at have fokus på. Problemet var bare, at Marcus var ansat i Athlete Services-afdelingen – med en chef inden for denne “søjle”. Han havde således ikke kontakt til en Social Media-chef, og blev derfor ikke målt på sine færdigheder inden for sociale medier, men inden for Athlete Services – eller kundeservice, som han selv kaldte det.

Der var plads til, at han kunne udforske, hvordan han skulle præge hjemmesiden og arbejde på de sociale medier, “men på lang sigt vidste jeg godt, at det ikke ville fungere.” 

Det var et låst setup, og Marcus skulle desværre ikke udelukkende fokusere på Social Media.

Det skal han til gengæld som Marketing Manager hos Nordic Race, men før vi dykker ned i, hvad denne stilling indebærer, spoler vi lige tiden lidt tilbage.

Hvordan havnede du hos IRONMAN?

Marcus har en professionsbachelor inden for Markedsføringsøkonomi med Sportsmanagement som overbygning. Under sin uddannelse havnede han i praktik hos IRONMAN, og efter dette blev han ansat med ovennævnte titel. Han påpegede under interviewet, at selvom uddannelsen havde hjulpet ham i retningen af praktikpladsen, var den ikke medvirkende til hans ansættelse i en af Danmarks førende sportsevent-virksomheder:

“Jeg blev ansat, fordi jeg var i praktik og gjorde det godt.”

Marcus havde egentlig allerede planlagt at skulle til Spanien og være i praktik i en spansk basketball-klub. Lejligheden var sagt op, og han havde besluttet sig for, at dét her skulle han nu. Alligevel kunne han ikke holde sig fra at tage til oplægget med IRONMAN på skolen, hvor de fortalte om deres praktikforløb. Marcus skulle jo ikke i praktik hos dem – han skulle til Spanien. Men han havde seks år forinden gennemført en kvart ironman, og ville gerne liiige høre, hvad de havde at sige. Han syntes jo, at ironman var en fed sportsgren, men havde aldrig gjort mere ved det.

“Okay, jeg tager ud og bare hører, hvad det er for noget, men jeg skal ikke i praktik der. Og så, da jeg havde hørt oplægget, tænkte jeg, damn, det lyder fedt – det der skal jeg bare i praktik i.”

Han forestillede sig så, at han efter praktikken ville tage til Spanien, men praktikken ledte til en ansættelse, og så var han ligesom inde i gamet.

Marcus tog jobbet hos IRONMAN, selvom lønnen måske ikke lige var som forventet. For han vidste, at det her, det skulle han gøre – det ville give ham et netværk, erfaring i rygsækken, og ikke mindst et rigtig godt brand at skrive på CV’et:

“Der er positive og mindre positive sider af virksomheden, men erfaringen, man får der, er virkelig god. Ligeledes er det en stor fordel at have så stærkt et navn som IRONMAN på sit CV. Det er en stor del af grunden til, at jeg har fået jobbet hos Nordic Race – det er fordi, jeg kommer fra IRONMAN. De er de største inden for sportsevent, og når du kommer fra de største, så vil alle andre også gerne have dig.”

Tilfældigheder?

Efter halvandet år med et job, som kun delvist gav Marcus mulighed for at beskæftige sig med det, han brændte mest for inden for sportens verden, så han en mulighed i at søge en stilling, hvor dette kunne dyrkes fuldbyrdet. Men hvordan havnede han egentlig dér?

For ham er nogle af de hovedelementer, der har været i spil, et spørgsmål om hårdt arbejde og passion:

“Jeg har altid valgt det, som jeg synes var spændende, og troet på, at det kunne lade sig gøre.”

På mange måder var der også en del tilfældigheder i spil ved, at han havnede i IRONMAN og dernæst hos Nordic Race, når han egentlig var ved at flytte til Spanien. Og så alligevel ikke:

“Det er jo både tilfældigt, og så er det så også slet ikke tilfældigt. Jeg er i et miljø, hvor de der muligheder kommer – så kommer chancen.”

Under praktikforløbet hos IRONMAN spurgte chefen, om Marcus havde lyst til at gennemføre en fuld ironman. Og med tanken om, at det var godt at have prøvet det på egen krop, hvis han skulle til at arbejde med Athlete Services, sagde han ja.

“Så ved man ligesom, hvad det handler om.”

Marcus kunne ikke helt vurdere, hvor stor indflydelse hans gennemførelse af IRONMAN Barcelona havde på, at han fik jobbet. Men for ham var der en god pointe med det i forhold til at komme ind i branchen:

“Man skal altid tænke over, hvad chefen gerne vil have. De vil jo gerne have nogen, der er dedikerede, passionerede og arbejder hårdt, for så kan de jo lære en det meste. Som regel, så er man ikke ekspert alligevel, når man kommer ud af sit studie. Man skal jo lære tingene, og hvis man arbejder hårdt, så kan man jo lære det meste.” 

Marketing Manager hos Nordic Race

Marcus mener, at inden for sportsbranchen er det en fordel at dyrke en masse sport – eller i hvert fald at gå op i det – fordi man får insiderviden. Han har selv deltaget i flere Nordic Races og følger mange af de dygtige OCR-løbere på Instagram, så han ved, hvad der rører på sig. Og det kan han udnytte i sin nye stilling:

“Når man for eksempel skal være Marketing Manager, så er det sindssygt vigtigt, at man er med på beatet. I små miljøer er der jo altid nogen, som folk ser op til. Så når du finder ud af, hvem det er, så deler du deres billeder, og så får du en masse reach. Og så ligner du en kanon god Marketing Manager.” 

Han pointerer altså, at fordi han ved, hvem der er populære i miljøet, kan han få mere reach, når han deler netop deres billeder – og den viden har han kun, når han selv er i miljøet:

“Hvis man ER i miljøet og selv gør det og interesserer sig for det, så har man en fordel – frem for alle dem, som ikke er i det.” 

Ifølge Marcus er de sociale medier i sporten kommet for at blive, fordi det går så hurtigt. Der er brug for opdateringer inden for sport hele tiden, og en lang artikel tre dage efter begivenheden er (allerede) outdatet, og ingen har tid til at læse den. Med sociale medier er der heller ikke så meget efterarbejde i det:

“Hvis du tager et billede, så lægger du det op. Det har taget dig 20 sekunder – så kan alle se det”. 

Men det gælder ikke i alle sportssammenhænge. Hos basket-holdet Hørsholm 79’ers var Marcus frivillig skribent inden sin praktik hos IRONMAN. Her dækkede han de sociale medier med kampreferater, pre-game/optakt, spillerprofiler og lignende. Men hans sociale medie-setup havde ikke nogen afgørende effekt, for “dem, som var interesserede, de var interesserede uanset om der var god dækning eller ej.”

Hos Nordic Race og IRONMAN er det anderledes, fordi de sociale medier er afgørende for salg:

“Når man skal sælge billetter som for eksempel Nordic Race, så er det altafgørende at være god på de sociale medier. Folk læser ikke avis længere, så derfor giver det ikke mening at være skide stærk i avisen – for så har du et stærkt produkt, men der er ingen, der ser det.” 

Folk er langt mere aktive på Facebook, så Marcus pointerer, at det er der, man ‘henter’ folk – det vil sige, at du fanger potentielle købere derigennem. Han forklarer mig lidt om strategierne bag ved at bruge mig som eksempel:

“Så er det så, at jeg har bestemt, at når du, Martin, en ung på 25, logger på, så er det første, du ser, én der er lige så gammel som dig ca., nogenlunde samme niveau i uddannelse eller hvor du er henne, og måske også en fra samme sociale lag. Hvis du så trykker ‘like’, så er det næste post noget andet, end hvis du ikke havde trykket ‘like’.

For hvis du trykker ‘like’, så ved jeg, at du er interesseret – så giver vi dig noget nyt. Og hvis du så har en god interaktion med det post også, så får du et nyt post.

Og næste gang, så er det så salg: ‘køb her’. Så vi har taget dig igennem en eller anden proces, som jeg har valgt at sige, at det er dén proces, jeg tror mest på kan føre til et salg. Og hvis jeg har vist dig tre posts med nogen, der hænger i en bar, og du ikke har ‘liket’ noget af det, så må jeg så vise dig noget andet. Så må jeg vise dig nogen, der hopper ud fra et eller andet. Det kan være, at det er det, der så fanger dig.” 

Marcus står altså for at vælge, hvilken målgruppe IRONMANs eller Nordic Races posts skal ‘sendes ud til’ – en såkaldt målretning af deres opslag. Han skal også sørge for at koble Nordic Race til de rette google-søgninger, så hvis man eksempelvis søger på ‘vilde oplevelser’, så vil man ved sit næste Instagram-besøg højst sandsynligt kunne se et banner ude i siden med Nordic Race og deres OCR-løb – hvor der selvfølgelig står ‘vilde oplevelser’.

Gode råd til andre i branchen

Slutteligt hiver Marcus et par gode råd ud af ærmet – blandt andet om at finde det, man brænder for.

“Hvis man starter helt fra bunden, skal man prøve at begynde at interessere sig for sport. Men man skal jo også finde det, man synes er spændende, og hvis ikke man kan finde noget, man synes er spændende, så er jeg ikke sikker på, at det er det rigtige sted at være. Man kan jo ikke tvinge sig selv til at synes, at noget er spændende. Jeg har jo ikke kunnet vælge, hvad jeg synes, der er interessant, eller hvad jeg er passioneret omkring – sådan er det bare. Men når man så finder det, man synes er spændende, så skal man arbejde hårdt, og man skal acceptere, at man er lavest i hierarkiet.”

…og om at gå all-in, når man så finder det.

“Når du kommer ind i en virksomhed er du den nyeste, og hvis du kommer direkte fra uddannelsen, så er du den, der har mindst erfaring. Og erfaring kan man bare ikke få på andre måder end ved at få erfaring. Og så skal man være villig til at prioritere det højt. I halvandet år har jeg prioriteret IRONMAN over alt andet. Det har været over venner, over kæreste, over familie, over rejser, over alt. Hvis jeg skulle arbejde, så arbejdede jeg – og jeg sagde aldrig nej. Hvis der var en eller anden tur, jeg kunne komme på med arbejdet, så sagde jeg ja, fordi det er sådan, man får chancen.”

Jeg spørger ledende ind til, om ikke det har været hans indstilling til det, fordi han synes, at det var fedt. Til det svarer han:

“Det er jo der, hvor det går hånd i hånd. En stor del af perioden har jeg syntes, at det har været fedt, og syntes, at det har været sjovt. Men der har da også været gange, hvor jeg har skullet samle skrald, fordi vi ikke har planlagt os ud af det.”

Marcus har fundet det, han brænder for, og det har han i en grad, der i bogstavelig forstand kan holde ham vågen om natten:

“Det ligger til mig gerne bare at ville det. Nogen gange får jeg en idé klokken 02 om natten med et eller andet post, og så laver jeg det. Så er jeg ikke typen, der tænker ‘årh, det gør jeg lige i morgen’. Jeg har idéen nu, så gør jeg det bare.”

Skrevet af Martin Rahbek

Vil du blive klogere på sportsbranchen og finde det, der holder dig vågen om natten?Læs mere om et forløb hos Innovative Sport Management her, så du kan blive klædt på til en branche, hvor hårdt arbejde og insiderviden er vejen frem.