Hvad kan jeg blive? #4 – Sponsoransvarlig

Sportsbranchen favner en bred vifte af jobmuligheder, og det giver mange muligheder for dig, der drømmer om at arbejde professionelt med sport. Men hvad vil det sige at arbejde i sportsbranchen? Hvori består dine opgaver, og hvad kræver det af dig? Det har vi sat os for at undersøge i en række blogindlæg, hvor vi med hjælp fra erfarne branchefolk, går helt tæt på sportsbranchen.

Om du er atlet eller en sportsorganisation så er sponsorer en vigtig del af brandets overlevelse. Men hvordan skaffer man en sponsor? Hvordan sikrer du at din sponsor passer til dit brand? Og hvordan plejer du din sponsor så de bliver? Som sponsoransvarlig har du ansvaret for at tiltrække og fastholde jeres sponsorer, men hvad går jobbet egentlig ud på? og hvad skal man tage højde for som sponsoransvarlig? Det prøver vi at give svar på her:

Hvad kan du tilbyde?

Inden du går i gang er det vigtigt at stille jer selv spørgsmålet: Hvad kan vi tilbyde? Når du som sponsoransvarlig skal sælge sponsorater er det vigtigt at fokusere på, hvad du kan tilbyde dine sponsorer, hvad er det en potentiel sponsor køber? Kort sagt, hvad er jeres produkt?

Synlighed. Tænk over at I kan tilbyde potentielle sponsorer synlighed af deres sponsorat forskellige steder. I kan med fordel lave en liste over, hvilke steder på jeres sportsevent eller i jeres klub, hvor jeres sponsor kan være repræsenteret.  Det kunne f.eks. være:

  • I arenaen/på banen.
  • På spillertøj
  • På medaljeskammel
  • På brevpapir, invitationer,nyhedsbreve mm.
  • Logo eller annonce på f.eks. plakater, billetter mm.
  • Banner og link på hjemmesiden til sponsorer.

Når sponsoren bliver medfortæller

Du har en sponsor dels for at få økonomisk støtte men dels også for at skabe værdi for dit brand. Der findes flere tilfælde, hvor en sponsorer har skabt negativ værdi for et brand, simpelthen fordi sponsorer ikke passede til brandet. Det er derfor vigtigt at du som sponsoransvarlig bruger noget tid på at undersøge hvem der kunne være relevant for dit brand. Sæt dig ind i virksomhedens værdigrundlag og produkt, så I er helt klar over, hvad der kunne være tiltalende for et muligt samarbejde. Vær opmærksom på at denne fase tager tid og det er derfor en idé at starte i god tid.

Mange vil lægge vægt på at informere sponsoren om logoeksponering, men det er også vigtigt at gøre sponsoren opmærksom på potentialet i at de inddrages i dit brands fortælling. Hvis sponsoren kan se at de kan bidrage med brandværdi kan det også fungere som trækplaster.

Brandværdi. En passende sponsor kan være med til at bidrage til at udvikle dit brands identitet. Det kan gøres gennem en fortælling om brandets lange samarbejder med sponsorer, som FC. København og Carlsberg. Eller hvis I som klub ønsker at tiltrække en yngre målgruppe, kan I få en sponsorer, der til dagligt eksponeres i den målgruppe. En rigtig sponsor kan altså være medfortæller og kan benyttes som et redskab i forsøget på at skabe opmærksomhed og knytte relationer til nuværende men også nye fans. Derfor er det også vigtigt at være opmærksom på, at kan en sponsor også skabe negativ værdi for dit brand. Eksempelvis da en række kritikere gik efter den Olympiske Kommité for at have McDonalds som sponsor for et sportsevents som olympiaden.

Sponsor activation: For at sikre en længerevarende støtte fra din sponsor, er det vigtigt at skabe en række aktiviteter, som gør ‘noget ekstra’. Udover logoeksponering, kan I også afholde eksklusive sponsorarrangementer, hvor dine sponsorer kan møde atleterne på holdet, andre sponsorer, administrationen etc. firmabrochurer eller produktprøver på det arrangement, du sponsorerer. Dette giver dig mulighed for at din sponsor får mulighed for at være en del af deres investering.Bliv klogere på sportsbranchen og få værktøjer til at arbejde professionelt med sponsorater. Læs mere om Innovative Sport Management her.