Sportschef, Per Rud: “DU skal være flittig og en holdspiller”

Et arbejde i sportsbranchen favner bredt. Hvordan finder man indtil lige dét man gerne vil arbejde med? Og hvad kan man egentlig arbejde med? I en række blogindlæg går vi helt tæt på sportsbranchen mange facetter og prøver at blive klogere på de forskellige stillinger. 

Per Rud har et spændende CV, som blandt andet indeholder titler som sportsdirektør for Brøndby IF, sportsdirektør for det Islandske hold Trottur, cheftræner for U19 kvindelandsholdet og nu sportsdirektør for HB Køge. Vi går tættere på arbejdet som sportschef og hvad det indebærer.

Hvor starter man?

For Per startede det, som hos så mange andre, som spiller på et forholdsvis højt niveau. Da en skade begyndte at påvirke træningen, ændrede Per fokus, og interessen for arbejdet bag sporten begyndte. I starten af 20’erne begyndte han at træne og tog en træneruddannelse og dette blev startskuddet på en spændende karriere, hvor han både har været i ind- og udland som træner og sportschef.

Med så mange år i fodboldbranchen, hvad er så det mest spændende ved arbejdet?

“Din hobby er dit job. Det bedste er at spille selv, men når karrieren stopper, er det fedt at kunne mærke suset på denne måde. Derudover elsker jeg, når det lykkes med at få egne spillere igennem nåleøjet til førsteholdet, det giver en kæmpe tilfredsstillelse.”

Sportschef, hvad går det ud på?

Per har af flere omgange arbejdet som sportschef. Han startede i Herfølge Boldklub, kom til Brøndby IF, tog en tur til udlandet og var sportschef i en klub i Island og sidder nu i Superliga klubben HB Køge. Hvad går arbejdet egentlig ud på?

“Som sportschef for en sportsklub sidder man med en hel del opgaver ved hånden. Spillerkøb og salg, budgetter og regnskaber, sponsorsalg- og events, overordnet strategi, afholdelse af bestyrelsesmøder og trænermøder, møder i divisionsforeningen, pressen, møder med moderklubber og ekstrem meget tid går med agenter, overordnet personaleledelse, frivillige (masser af tid med dem!), Netværksklubber (43 samarbejdsklubber) osv.”

Overblikket skal være der, og gå-på-modet til at tænke innovativt er essentielt. Hvad kræver det ellers?

“Man skal være stærk i forhandling, have evnen til at kunne sige nej og selvfølgelig have et stort netværk. Man skal have evnen til at kunne motivere, arbejde struktureret, arbejde under pres, kommunikation med bestyrelser, sponsorer, agenter, spillere, andre interessenter og presse.”

At have gode sproglige kompetencer og kendskab til tal er en fordel, da man i løbet af en arbejdsuge skal kommunikere med mange samarbejdspartnere, ansatte, spiller etc. Og så kræver det at du engagerer dig. Som Per siger: “Man være villig til at lægge rigtig mange timer i jobbet.”

Men når arbejdet bliver din hobby og omvendt, så er det ofte noget man er interesseret i.

Men selvom det er interessen så er det ikke uden udfordringer.

Hvilken udfordringer møder du?

“Der er notorisk mangel på penge, og dette kan især give udfordringer.” Fortæller Per.

Derudover så kan manglende resultater konstant angribe strategien. Og rigtig mange interessenter, der gerne vil bidrage med idéer og en hjælpende hånd. Det skal der holdes styr på.

Et par gode råd med på vejen..

1: Du skal være flittig, være en holdspiller, kunne arbejde selvstændigt, struktureret og under pres.

2: Du skal hele tiden arbejde på at udvide dit netværk.

3: Stor viden om fodbold er nødvendig – enten som spiller eller træner (hvis man vil arbejde inden for fodbold).

4: Det er helt afgørende at blive uddannet, så man kan få kendskab til nogle af de ovenstående funktioner, som jobbet indebærer. Vil du også have kompetencer, så du kan arbejde med management inden for sport? Læs mere om vores Innovative Sport Management forløb her.